Každá doména má nejakého vlastníka a každá doména má tieto informácie zapísané vo WHOIS.
Tieto údaje si môžete upraviť podľa potreby vo Vašom Control paneli, postup si vysvetlíme nižšie.
Ak si želáte preveriť aktuálny stav údajov vo WHOIS, na internete sa nachádza množstvo služieb, ktoré Vám údaje zobrazia. V prípade slovenských domén môžete údaje skontrolovať napr. u národného registrátora SK-NIC. Pre ostatné domény (ale aj slovenské) môžete použiť službu napr. Domaintools.com. Majte na pamäti, že z dôvodu ochrany osobných údajov, súkromné informácie fyzických osôb vidieť nemusíte.
Prvý krok - Aktualizácia administratívneho kontaktu domény
Ak údaje aktuálne nie sú, napr. zmenila sa ulica alebo názov firmy alebo chcete previesť doménu na iného vlastníka, tak po prihlásení do Vášho Control panela kliknite vľavo v menu na sekciu Kontakty.
Uvidíte zoznam domén (obyčajne najmenej jednu), ktoré sú evidované vo Vašom Control paneli. Nájdite si doménu, u ktorej potrebujete zmeniť WHOIS údaje a na riadku s logom panáčika kliknite na Zmeniť / Zobraziť, tak ako je to na modelovom obrázku:
Kontakt označený logom panáčika je administratívny a jeho úpravou môžete previesť zmeny vo WHOIS. Majte na pamäti, že kontakt uvedený vo WHOIS sa považuje za kontakt na majiteľa domény, to znamená že ak by ste chceli previesť nejaké zmeny v administratívnom kontakte a tieto údaje zapísať aj vo WHOIS, pôvodný kontakt vedený vo WHOIS bude musieť tieto zmeny schváliť.
Keď kliknete na odkaz Zmeniť / Zobraziť, zobrazí sa formulár, ktorý je potrebné správne vyplniť:
Právna forma - vyberte si subjekt, ktorý zodpovedá Vašej právnej forme, či ste Fyzická osoba / nepodnikateľ, Živnostník, Spoločnosť s ručením obmedzením, Akciová spoločnosť alebo Iná forma (nejaká organizácia, napr. škola).
Ostatné údaje vyplňte tak ako majú byť, v prípade ak ste podnikateľský subjekt, vyplňte Vaše IČO, do ďalšieho poľa platcovia DPH vypíšu IČ DPH a neplatcovia DIČ. Z menu následne vyberte, či ste platca alebo neplatca DPH, podľa toho, čo ste zadali do poľa vyššie.
Dodatočné kontakty
Pod týmto formulárom sa nachádzajú ešte dve sekcie, kde môžete zapísať dodatočné kontakty, nie je to potrebné, ale odporúčame v sekcii Údaje pre fakturáciu napísať emailovú adresu, kam si prajete dostávať kópie zaslaných výziev na platbu. Je to vhodné najmä vtedy, ak v administratívnom kontakte máte napr. firemnú adresu a chcete dostávať výzvy aj na Vašu súkromnú adresu (odporúčame sem zadať adresu, ktorá je mimo Vašej domény, napr. @gmail.com). Ak má byť tu emailová adresa rovnaká ako v prípade administratívneho kontaktu, jej vyplnenie nie je nutné.
Údaje na technika odporúčame vyplniť, ak na správu webu máte osobu, ktorá sa Vám o stránky stará, je zodpovedná za jej chod a má prístup k nastaveniam hostingu. Často to uľahčí komunikáciu.
Keď budete mať administratívny kontakt riadne a správne vyplnený, kliknite dole na červené tlačidlo Zmeniť.
Pamätajte - zmenou administratívneho kontaktu aktualizujete údaje majiteľa domény (ktoré bude nutné potvrdiť (viď Druhý krok - Aktualizácia údajov vo WHOIS). Tieto údaje aktualizujete / meníte vtedy, ak:
- sa zmenili Vaše osobné údaje, napr. adresa, tel číslo, email a pod.
- previedli ste doménu do vlastníctva niekoho iného - buď údaje upravíte Vy alebo doménu odpojíte od Control panelu, aby si ju nový majiteľ mohol pripojiť k svojmu Control panelu.
Druhý krok - Aktualizácia údajov vo WHOIS
Aktualizáciou / zmenou administratívneho kontaktu nič nekončí, teraz bude potrebné zmeny aktualizovať aj vo WHOIS. To znamená, že hoci ste administratívny kontakt upravili, táto zmena je prevedená len vo Vašom Control paneli a nie v databázach WHOIS. Z pohľadu pôvodných údajov sa teda zatiaľ nič nemenilo a skutočný majiteľ domény je stále vedený ten, ktorý figuruje v databáze WHOIS.
Ak administratívny kontakt je v poriadku vyplnený, vľavo v menu kliknite na Zmeny, z vybaľovacieho menu vyberte doménu, u ktorej ste menili administratívny kontakt a z ďalšieho vybaľovacieho menu vyberte Aktualizácia údajov vo whois:
Objaví sa formulár, kam môžete napísať poznámku, týkajúcu sa aktualizácie, prípadne zadať kontaktný email, kam dostanete informáciu o zmenách - tento kontaktný email nemá žiadny vplyv na email, ktorý je aktuálne resp. bude zadaný vo WHOIS.
Náš systém zaeviduje Vašu požiadavku, následne na to prichádza najdôležitejšia fáza - týka sa slovenských domén .sk, prípadne niektorých zahraničných, ak ide o zásadnú zmenu:
Na emailovú schránku, ktorá bola pôvodne zadaná vo WHOIS (takže tá, ktorú ste pred zmenou mali zadanú v administratívnom kontakte, ak ste nič nemenili, tak by mala byť rovnaká) príde notifikačný email s odkazom ktorý bude potrebné kliknutím potvrdiť. Bez potvrdenia odkazu nebude možné aktualizácie / zmeny zrealizovať. Uistite sa, že emailová schránka, kam má prísť notifikačný email, je plne funkčná a prijíma emaily. Pre istotu kontrolujte aj priečinky, kam chodí Spam.
Toto isté platí aj v prípade, ak ste menili emailovú adresu - buď ste aktualizovali Vašu alebo ste zadali emailovú adresu nového majiteľa - v oboch prípadoch bude potrebné zmeny potvrdiť kliknutím na odkazy v jednej aj druhej schránke. Ak jeden email nebude potvrdený, zmena sa neudeje. Navyše túto zmenu treba potvrdiť v krátkom časovom limite, najlepšie ihneď po doručení.
Odporúčanie: dbajte na to, aby administratívny kontakt, teda ten ktorý bude použitý pre údaje vo WHOIS, bol aktuálny a platný pre skutočného majiteľa domény. Ak chcete nejakú doménu a je voľná k registrácii, tak dbajte na to, aby človek, ktorý Vám vytvára alebo spravuje web, doménu zaregistroval na Vaše údaje. Vyhnete sa možným problémom v budúcnosti, čo sa týka vlastníctva a pod.